Szolgálati közlemény – Határőr találkozó

A különböző fegyveres testületek rangját, tekintélyét és súlyát – sok más egyéb mellett – az is mutatja, hogy az egykor ott szolgált harcosok (egykori rendfokozattól, hajdani beosztástól és szolgálati helytől függetlenül) mennyire tartják fontosnak, hogy időről időre találkozzanak egymással, visszaemlékezzenek a régi (szép vagy kevésbé szép) időkre, s megigyanak egymás társaságában egy-két pohár ezt-azt.

Nos, a nyugati határszél hajdani őrzői ebből a szempontból is példát mutatnak. Kelempájsz barátunk rövid beszámolója következik egy idei nyári eseményről.

Felsőcsatár egy bűbájos, Vas megyei falu. A Pinka folyó közelében terül el, Szombathelytől délnyugatra, az országhatár közvetlen közelében. Remek vörösbor terem errefelé, aki teheti, feltétlenül kóstolja meg.

2012. augusztus 4.-én itt, Felsőcsatáron, a Vasfüggöny Múzeumban immár a harmadik alkalommal találkoztunk mi, akik egykor a nyugati határon szolgáltunk sorkatonaként. A Vas Népe riportere és az Erdélyi Bt. forgatócsoportja is megjelent, hogy interjúkat készítsenek az egykori határőrökkel.

Mintegy ötven katona jött el, de a családtagokkal együtt a létszám ennél jóval nagyobbra kerekedett. A találkozón minden korosztály képviselve volt. Bizony, sok bajtársunk hajába már ősz szálak vegyülnek, sőt, van, akinek az egész feje megderesedett, no meg olyan is akad, akinek már a háta közepéig ér a homloka. Voltak, akik még az aknazár idején őrizték a nyugati határt, mások – köztük e sorok írója is – az SZ-100 elektromos jelzőrendszer idején ténykedett a jelzésekre, végül a fiatalabbak közül is megjelentek néhányan, akik a hivatásos határőrség bevezetését megelőzően szolgáltak itt.

Házigazdánk, Goják Sándor határőr szakaszvezető – aki egyben a Vasfüggöny Múzeum alapítója és fenntartója is – örömmel köszöntötte a megjelenteket. Beszédében megemlékezett szolgálatunk fontosságáról, méltatta a nehézségek és a felelősség súlya alatti bátor helytállásunkat. Ezután igazi vashegyi pálinkával koccintottunk egymás egészségére, majd mindegyik volt határőr a kamerának szólva elmondta, hogy mikor és hol szolgált.

E bemutatkozás után felmentünk a dombra, az épülő Szent Sebestyén kápolnához. Itt meghallgattuk a Himnuszt, miközben felvonták a lobogót, majd mécsest gyújtottunk és egyperces néma térd- és főhajtással emlékeztünk meg azokról a bajtársainkról, akik már nem lehetnek köztünk.

A megemlékezést követően Goják Sándor röviden ismertette a Határőrség történetét, a mai határok kialakulásának folyamatát Trianontól kezdve napjainkig, aztán bemutatta a múzeumot, amelynek működő berendezéseit ki is próbálhatták a kíváncsiak.

Ezután kötetlen beszélgetésre került sor. A filmes stáb interjúkat készített, de nem csak a bajtársakkal, hanem a családtagokkal is. Volt olyan hölgy, akinek határozottan imponált, hogy  annak idején az udvarlója komoly és felelősségteljes szolgálatot látott el.

Az eszmecsere során egymással is megismerkedtek a különböző időkben itt szolgáló bajtársak, kitérve a közös ismerősökre és felelevenítve a régi nagy kalandokat, no meg azokat, amiket itt, a Katonatörténetek hasábjain olvastak. Közben meg lehetett kóstolni a Vasfüggöny Múzeum konyháján készült ebédet is, no meg a kitűnő minőségű felsőcsatári vörösborral is közelebbi ismeretséget kötöttünk. Végül, amikor az idő délutánba hajlott, elindultunk hazafelé.

Mindenkinek, aki útba ejti Felsőcsatárt, a csodálatos vasi táj és a festői Pinka-szurdok megtekintése mellett ajánlom figyelmébe a Vasfüggöny múzeumot – no meg az említett vörösbort is.

Határőr üdvözlettel:

Kelempájsz tizedes, Hörmannforrás

28 hozzászólás

1. szkv — 2012-10-04 09:28

Kelempájsz: Olvasói dicséretben részesítelek.

2. Estván — 2012-10-04 18:20

A sopronkövesdi rendezvényről lesz beszámoló vagy fényképek? Sajnos nem tudtam eljutni.

3. depapa — 2012-10-05 07:12

Estván! Küldj mail címet! Vannak fotóim. Üdv. depapa.

4. szkv — 2012-10-05 07:23

@Estván:
A sopronkövesdi rendezvény sikeresnek nevezhető, már akit érdekelt a katonai technikai bemutató. (Honvéd és HATÁRŐR járművek)
Határőrizeti szempontból voltak hiányosságok, de nem részletezem és a kutyás bemutató elmaradt.
Készítettem pár fényképet. akiknek az email címét tudom azoknak elküldtem.
Ha érdekel, Tiborutól elkérheted az email címemet és elküldöm. Vagy egy fotó, Haynau elvtárs szürke kis könyvéről. (B.T.K)

Tiboru Estvánnak meg adhatod az email címemet.
Szkv Bucsu

5. tiboru — 2012-10-05 17:53

Vettem, küldöm.

6. Estván — 2012-10-05 19:58

Köszönöm mindkettőtöknek! Az elérhetőségemet elküldtem!

7. dafko54 — 2012-10-05 20:33

Az egykori Szombathelyi Határőr Kerület területén három alkalommal jártam . Kiképzés után itt adták az AK-t , mielőtt a szolgálati helyemre kerültem. Leszerelés napján ( előtte délután ), mikor visszaadtam. Harmadszor tavaly szeptemberben, amikor “nosztalgiázni” voltunk 33 év után . A hely még jelenleg arról is nevezetes, hogy a gyorshajtók innen kapják a “számlát” az egész országra kiterjedően. Üdvözlettel.

8. krux — 2012-10-08 21:03

@dafko54:
Ha ez a Söptei úti objektum, akkor nekem már több ajánlott levélről is nagyon ismerős cím…

9. Estván — 2012-10-08 22:13

Köszönöm szépen Szkv és Depapa beszámolóit és fényképeit! A képeket elnézegetve biztos vagyok benne, hogy klassz kis esemény volt!
Jövőre mindenképp megpróbálok eljutni, hátha akkor a kutyák is rá fognak érni :)
Úgy látom, részben “beöltözős buli” volt, vagy az egyenruhások mind helyi rendezők voltak? Mindenesetre ezzel jó nagy lapáttal rátettek a kockás padlóból, a lambériából és az elnagyoltan meszelt falakból áradó laktanyahangulatra. Legközelebb felvarrom (szigorúan “műszaki cérnával”) én is újra a csont (műanyag) csillagot és viszek zöld gyakorlót… Bár kicsit azért félek, hogy egyenruhával és rendfokozattal való visszaélés vádjával elvinne Haynau et. szelleme, aki a Szürke Könyv felnyitásakor jön elő!

Gulyáságyú volt felállítva? Azt évek óta hiányolom a katonás rendezvényekről. És Bömbitől (meg saját tapasztalatunkból) mindannyian tudjuk, hogy az abban főtt gulyás az igazi! Főleg ha negyed kiló friss kenyér meg egy sárga bögre langyos tea is kerül mellé.

10. szkv — 2012-10-09 07:24

@krux:

Igen ez ama “híres” objektum. A képen látható épületrésznek van egy “iker testvére” a kőszegi vasút felől, ahol “értékelik” a beérkezett fotókat.
Az egykori levelezési cím: Szombathely Pf 9701.
Nekünk J betű volt (század pk nevének kezdő betűje) az irányító szám után amely a századra utalt.

11. szkv — 2012-10-09 07:32

@Estván:
Estván: Örülök hogy tetszenek a képek.
Jól látod zömmel beöltözöttek voltak az egyenruhások, akik egy honvéd hagyomány őrző egyesületnek a tagjai, de Bömbi az valós, igazi HATÁRŐR egyenruhában van.
Október 14-én vasárnap Kőszegen a vár melletti parkban lesz egy II. világháborús csatajelenet.
A részletes program Kőszeg honlapján megtekinthető.

12. kelempajszmadar1 — 2012-10-09 08:30

@szkv:
Pontosabban: a levélcímünk 9701 Szombathely, Pf 0936/J volt.
A “J” betű “Uhogy” őrnagy elvtárs vezetéknevének kezdőbetűje volt. Mindig azt mondogatta, hogy “…mert megfenyítem, uhogy…” stb.
Üdv: Kelempájsz tizedes, Hörmannforrás
P. S.: az előző hozzászólásban említett gulyáságyús megjegyzéstől igen megéheztem…

13. szkv — 2012-10-09 13:51

@kelempajszmadar1:
Kelempájsz: Helyes a kiegészítésed.
Hatvanon túl már az emlékek megkopnak.

14. nedecz — 2012-10-10 07:04

Köszönöm a beszámolót! Nagyon fájt a szívem,hogy nem tudtam ott lenni…

15. ltcolonel — 2012-10-11 12:21

@dafko54: Üdvözlök minden Bajtársat. Igen a képen a sokat megért Söptei uti laktanya látható. Volt szerencsém hör.tizedesként félévet lehuzni ott. Utánna meg 1976-77 1-évet mint r.szkv tanulóként.Majd később 1986-ban r.hdgy ként a tanulók évvégi vizsgáin részt venni. Mivel a nyári gyakorlaton énvoltam a Gyakorló Őrs Pk-juk Siófokon.Nagyon jól érezték magukat , vissza se akartak menni az Iskolára.Hadnagy elvtárs mondták éjjel nappal szolgálunk csak ne vigyen vissza benünket.De vissza kelett vinnem őket.Mikor a város határán látható lett a laktanya, forduljon vissza velünk,lassaban hogy később érjünk be. Beértünk leadtam őket elköszöntem tőlük 5 legjobbat jutalomra javasoltam, amit megis kaptak.Gyakorlati osztályzatuk is jó és kivállóra értékeltem amik bekerültek a bizonyitványukba.

16. kelempajszmadar1 — 2012-10-11 14:28

@ltcolonel: Üdv, kedves Colonel! Mi is savanyú képpel közelítettük meg az épületet, amit általában “Vörös Bika Szálló” néven emlegettünk, vagy angolosan: “Red Bull Hotel”. Előtte kanyarodott be a vonat a szombathelyi vasútállomás felé, de miattunk nem lassított, a fene egye meg (ezt ne olvassa Szkv Bajtársunk, aki talpig vasutas!).
Vannak ma is, akik savanyú képpel közelítik meg, de legalábbis az onnan érkező küldeményeket savanyú képpel fogadják.
Egyébként szolgálati úton gyakran jártam benn a kerületnél. Szinte biztos, hogy találkoztam Veled annak idején, csak Te, mint rendőr, én meg mint határőr, nem ismerhettük egymást. De ezt pótolhatnánk a közeljövőben!
Határőr kézszorítással: Kelempájsz tizedes

17. Estván — 2012-10-13 17:24

Tényleg, a régebben tervbe vett határőr dokumentumfilm hogy áll vajon? Készül már? Nagyon kíváncsi vagyok rá.

18. ltcolonel — 2012-10-20 15:19

@kelempajszmadar1: Üdv neked is Kelempajszmadár Bajtárs. A Söptei megközelitése akár autóbussszal , akár vonattal valami furcsa érzéseket válltott ki az oda vissza térőknél.Az szkv. Bajtársról tudomhogy vasutas volt elég huzamos időig. A nyáron eljött egy rövid időre Siófokra. Jól elvoltunk , egy rövid kirándulást tetünk Zamárdi és Balatonföldvárra is. Már ez évben nem biztos hogy össsze tudunk futni.Mindig akad valami hülye esemény. Marad a jövö tavasz a legközelebbi idő . Üdvözlettel Ltcolonel.

19. Estván — 2012-11-06 01:13

@szkv: jó, de melyik irányban Hatvanon túl? :)
Amennyire tudom, a lehetséges állomások: Tura, Mátravidéki Erőmű, Jászfényszaru, Hort-Csány…

20. pistaking — 2013-12-26 17:03

Kedves Kelempájsz Tizedes!
Látom, hogy Hörmannforráson szolgáltál. Én is 68-tól-71-ig, kisebb kőszegi kiképzőponti megszakításokkal. Járőrparancsnoki kiképzés, tisztes iskola, kopasz kiképzés stb. Mikor voltál határőr? Valószínűleg utánunk, mert ismerem az örs történetét és nem emlékszem a nevedre. Megköszönném, ha válaszolnál és jövendőbeli határőr eseményekről tájékozódni tudnék.

21. szkv — 2013-12-29 10:47

@pistaking:
“Öreg járőr”: Tisztelettel köszöntelek.
Számtalan közös ismerősünk lehet mivel térben és időben nem nagy eltéréssel őriztük, szolgáltuk a hazát. Bucsu 1974–1976.
2014 Január 04-én 16 h-kor Kőszegen a várban lesz, A nyomsávon című film bemutatója. Megtekintése díj mentes.

22. kelempajszmadar1 — 2013-12-30 08:06

@pistaking: Határőr üdvözletem, kedves Pistaking Bajtárs! Jómagam is Hörmannon szolgáltam. 1975 május 20.-án vonultam be, a kiképzést Szombathelyen kaptam ki. Utána Hörmannra kerültem, de pár nappal később Dunakeszire vezényeltek a kutyás iskolára. Innen őrvezetőként kerültem vissza Hörmannra, ahol 1976 szeptember 29-én tizedessé léptettek elő. 1977 március 1.-én áthelyeztek Hétforrásra, végül innen szereltem le május 17.-én. Tehát utánad voltam katona. Ha ismered az őrs történetét, nagyon szépen megköszönném, ha megosztanád velem, mert az előttem történt dolgokról alig tudok valamit.
Január 4.-én, szombaton 16:00 órakor Kőszegen, a Jurisics Vár Lovagtermében lesz a filmbemutató, ha tudsz, gyere el.
Örülök a találkozásunknak, és maradok határőr kézszorítással:
Kelempász tizedes, Hörmannforrás

23. depapa — 2013-12-30 12:02

T.Estván! Ld: Nyomsávon v. 01. 04. Kőszeg Jurisics Vár 16h .

24. orvezeto — 2013-12-30 20:29

Kedves Bajtársak!
Mindenkinek nagyon boldog új évet, sok sikert és még több posztot és kommentet kívánok. Külön köszönet illeti tiborut, aki egész évben nagy odaadással gondozta irodalmi zsengéinket.
( Az jutott eszembe, hogy kellene tiborunak egy szervezetszerű helyettest rendszeresíteni, aki a távollétében egy TIB.H. feliratú piros karszalaggal felszerelkezve ellátná a teendőket.)
Üdvözlettel: Örvezető

25. Bigjoe(HUN) — 2013-12-30 22:52

@orvezeto:
Ez jó…….Tib.H:)
Illetve mindenkinek BÚÉK!!!

26. tiboru — 2014-01-02 18:31

@orvezeto:

Búék mindenkinek!

Ez a piros karszalagos megoldás tetszik :-)))

27. orvezeto — 2014-01-14 21:48

Van már egy kis (poszt)elvonási tünetem. Már ott tartok, hogy egyenruhákkal foglalkozó blogokat nézegettem…
Remélem, közeleg a gyógyír….

Őrvezető

28. szkv — 2014-02-24 17:24

F E L H Í V Á S:
FEGYVERNEMTŐL RANGTÓL FÜGGETLENÜL .

2014 FEBRUÁR 25-én 18:30 h-kor SZOMBATHELYEN A SAVÁRI FILMSZÍNHÁZBAN BEMUTATÁSRA KERÜL: A NYOMSÁVON CÍMŰ DOKUMENTUM FILM.
AKI TEHETI JÖJJÖN EL.
SZKV.

RSS feed for comments on this post.

Szólj hozzá

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.