A számmisztika végigkíséri az emberiség történelmét és ott lebeg mindannyiunk agyának rejtett zugaiban. Ki ne tudna felsorolni mindenféle, előzetes gondolkodás nélkül legalább öt olyan magyar szólást, amelyben tő-, avagy sorszámnevek szerepelnek? Nekem nyóc, hetvenkedik, nem enged a 48-ból, nincs kettő négy nélkül, vizesnyolcas, az egyik 19, satöbbi… Kisjuhász mai története (amelyben a hatos übereli a kilencvenkilencet) a számokra lett kihegyezve.
2001. augusztus 14.-én vonultam be Szombathelyre a Savaria laktanyába. Onnan Székesfehérvárra kerültem sofőrként. Jó sorom volt, műhelybe voltam osztva.
Volt két súrolótársam, akikkel reggeltől estig állandóan lent kellett lennünk a műhelyben és különböző, szarabbnál szarabb állapotú Uralokat és Gaz-66-osokat kellett renoválnunk; mi hárman adtuk az autómentő ügyeletet is, ráadásul téli időben a "bikázósok” is mi voltunk, cserébe nem baszogattak mindenféle hülye feladatokkal.
Szépen lassan el is jött a leszerelés napja; ha jól emlékszem, még kábé 10 napunk volt vissza, amikor parancsot kaptunk, hogy – mivel az őröknek is el kell menniük öregeltávra – nekünk is őrséget kell adni. Szépen elmagyarázták az őr kötelmeit és hasonló hasznos dolgokat; hogy mi a teendő például, ha valaki be akar törni egy védett katonai objektumba. A végén megkérdezték, hogy van-e kérdés.
Szót kértem. Mondom, lenne itt egy apróság. Nem vagyok pacifista, de szívből gyűlölöm a fegyvereket, és felőlem az jön be a laktanyába, aki akar; én ugyan senkit le nem lövök. Az a pár őr súrolótársam, aki ott volt, magába fojtva röhögött ezen, a kopaszok meg csak kamilláztak.
Hát van megoldás, mondta az ÜTI, aki azok közé tartozott, akik szerettek és ismertek minket, mert hurcolásztuk a seggüket, ha kellett, ha nem.
– Na Juhász, akkor maga őrfelvezető lesz!
Ha lőni nem kell, akkor ez nem lehet olyan rossz – gondoltam. Átmentünk a másik laktanyába, ahol elmagyarázták, mi a dolgunk: kísérni kellett a váltást, majd a leváltott őrökkel visszamenni az őrszobára.
Egyszer csak odaáll elém egy srác, hogy csináljuk már úgy, hogy most ő kimegy reggel 8-tól este 5-ig, utána meg reggelig én viszem ki az őröket, meg az őrpéká. Nem lett volna semmi baj ebből de azért megkérdeztem tőle, hogy miért lesz ez így jó? Erre majd kiugrott a szemem, a srác ilyet osztott: mert 99.
Mondom:
– Mi a 99? Ami nekem 6???
A gyerek kissé félreérthette a dolgot, mert majdnem a képembe röhögött:
– 99 őrség!
– Ja – mondom – nekem meg 6 és repülök haza, úgyhogy majd én csinálom a délutánt, kispajtás, te pedig éjszakázz az őrpékával nyugodtan.
A gyerek köpni-nyelni nem tudott. És hozzátartozik ehhez, hogy nem ismertek minket, műhelyeseket, mert mi minden nap reggeltől estig vagy mentésben voltunk, vagy teherautókat bütyköltünk (vagy teljesen mást csináltunk, de ez másik történet).
Szóval életem első és utolsó őrségén reggel fél 8-ig aludtam, utána meg hazamentem én is öregeltávra.
34 hozzászólás
1. dozark — 2009-08-19 08:30
Na, ha már számok, akkor két (szerintem UL) mondás Tatáról, K. Gy.-től (nem Klapka György).
– Mit cipelnek ott, katonák?
– Jelentem, Csepel féltengelyt!
– Ha már ketten vannak, miért nem viszik az egészet?
(Ha valaki feledékeny volt)
Akinek nincs esze, legyen notesze! Látják, nekem kettő is van!
2. Szalacsi_Dezső — 2009-08-19 09:05
Ezt nem értettem.
Mi 99?
99 őrség? De mi a 99 ebben?
Ennyi napot volt és úgy gondolta, hogy akkor ő a Jani?
Mentségemre legyen mondva, ma egy kicsit kába vagyok.
Eccer őrségben is kába voltam és mondtam is az orifonba amikor jelentést kéretk és késve adtam, hogy egy kicsit kába vagyok. Jött a kérdés:
– Mibe van maga, hüje tápos?
3. ZöPö_ — 2009-08-19 09:26
@Szalacsi Dezső:
Vesszek meg, én sem értem a számokkal meg az órákkal való kavarást, de megelégedtem azzal, hogy megegyeztek és az mindkettejüknek jó volt. :-)
Szegeden mi is csináltunk olyat, hogy este/éjjel három óra helyett hatot voltunk a toronyban, ami annak volt jó, aki éppen pihenőn volt és alhatott rendesen. Egyetlen rizikó az volt, ha pont este hat és reggel hat között jött volna ki az ÜTI (soha nem jött) AND éppen nem azok vannak kint, akiknek kint kellene lenni THEN nyílegyenesen rohanva lett volna egy „váltás”, hogy mire az ÜTI odaér, minden(ki) a helyén legyen. Ja, ez a korábban megénekelt külső őrségben volt, ahova a Csepel tíz perc alatt zötyögött ki, a laktanyában ilyesmit nem lehetett volna előadni.
4. dozark — 2009-08-19 09:35
Ősszel, mikor véget ért a nyári időszámítás, eligazításkor a vicces ÜTIH:
„25 órás szolgálat, vigyázz!”
5. dozark — 2009-08-19 09:38
@ZöPö (inda): Ez 2002-es történet, azért figyelembe véve a sorkatonai szolgálat időtartamát, a 99-es tag eléggé szívóágon lehetett, ha annyi őrséget nyomott. Bár, a 6-osnak sem volt könnyű az utolsó 10 nap, ha ennyit belesűrítettek neki. Mondjuk, ha 99-et letolt, ő sem volt elvileg sokkal messzebb a leszereléstől.
Kisjuhász, Te a blöfföddel megszopattad ezt a gyereket! :-)
6. JoeP — 2009-08-19 09:42
Pedig nem bonyolult. Akinek már csak hatcentis a centije, az sokkal nagyobb úr volt annál, mint aki már 99 őrséget nyomott le.
Egyébként külső őrségben ez nálunk is divat volt. (Ugyanaz: mire a Csepel kiért, mi már bőven elrendeztünk mindent.) Csak én úgy osztozkodtam a társammal, hogy én kint voltam egész éjszaka, aztán többet sem.
7. JoeP — 2009-08-19 09:47
@dozark:
A 99 nem volt olyan sok. Én egy év alatt nyomtam 100 felett. (Háromnaponta került ránk a szolgálat, én kábé öt kivételtől eltekintve mindig őr voltam, ráadásul amíg a többiek az egyhónapos tótvázsonyi hadgyakorlaton voltak, akkor kétnaponta nyomtuk az őrszolit.)
8. dozark — 2009-08-19 09:54
@JoeP: Lehet, hogy nem rekord, de 9 hónap alatt, amiből levesszük az elejét, mire őrségbe mehetett, mert nyilván az első napján nem ezzel kezdett, meg néha azért járandóságok is előtérbe kerülhettek, nekem azért elég sűrűnek tűnik.
9. 68nyara — 2009-08-19 09:59
Régen, mikor még mi voltunk, akkor még létezett olyan, hogy őrszázad, na ők lazán lenyomtak ennyit fél év alatt. Igaz akkor még 1,5 volt az idő. A 6 centi meg elég magas értékű adulap. Anno mekkorákat lehetett szívni a hör-ösöknek berázott centiken öregként…aki még emlékszik, hogy ők mikor is vonultak..:-)
10. JoeP — 2009-08-19 10:19
@dozark:
Ja, 9 hónap alatt sok. Elkerülte a figyelmemet, mikor történt a sztori. (Valamiért 18 hónaposra gondoltam.)
11. ZöPö_ — 2009-08-19 11:19
@68nyara:
Nekem nem volt centim, aminek sok oka volt: egérnek (táposnak) nem volt igazán ildomos, én kerülni akartam a konfliktust (nem sikerült, erről később), stb., stb., de a leszereléskor, amikor a jó kis bordó személyivel kiléptünk a kultúrház ajtaján (ott „engedtek szabadon” bennünket), azt bizony beráztuk, mit beráztuk: belengettük az épp az árokban robotoló építőalakulatos bakáknak. Azoknak szegények elfacsarott a tekintete, majd utánunk szóltak:
– Két hét múlva nekünk is lesz!
(Ők tényleg ennyivel később szereltek.)
Ahányan voltunk, egyszerre vágtuk rá röhögve:
– De nekünk most van! KO-PA-SZOK!!!
:-DDDDDD
12. scheerti — 2009-08-19 11:28
@JoeP:
Tótvázsonyban hadgyakorlat? Hol? Mikor? Itt nincs lőtér, csak a Kis-Moszkva, oda meg ha jól tudom sorkatona nem léphetett be.
13. JoeP — 2009-08-19 12:41
@scheerti:
Lejössz Tótvázsonyból, aztán elindulsz balra Nagyvázsony felé. Az út jobb szélén ott lesz egy torony. Valahonnan onnan kezdődött a terep, és teljesen benyúlt Szentgál felé. A mi időnkben (82) minden évben volt itt egy országos szintű nagy hadgyakorlat.
Én ugyan megúsztam, de egy évvel később, amikor egy haverom táposként ott volt, Veszprémből ki-kiugrottunk vinni neki egy-egy zsák pálinkát. Azt ott adtuk át neki valahol a torony és a Zsófiapuszta felé menő út kereszteződése közti szakaszon.
14. Kisjuhasz — 2009-08-19 12:48
A történethez hozzátartozik ,hogy fehárváron a laktanyában 3 szint volt.Földszinten volt az Őrszázad.Ez a Pokol nevet viselte.Felette a Logoszika és Kommendás század,ez volt a Föld.És legfelül a Sofőrszázad,ez pedig stilszerűen a Mennyország névre halgatott.Mi épületrenolválás miatt a második szinten töltöttük majdnem az egész sorkatonai szolgálatot.És cimbiztünk néhány földi őrrel.Nem tudom már mi a neve a kilépő lapnak amin igazoltad hogy eltávon vagy,de tény hogy rengeteg szomorú tekintetet láttam amikor a miénket nézték.Heti 1-szer vagy még annyiszor sem volt eltávjuk.Azt is csak arra használták hogy a laktanya mellett a „Bözsi”-ben bebasszanak.Kevesen voltak és nagyon sok őrséget adtak tikitakiban/ha jól emlékszem ez a helyes kifelyezés/ tolták a szolgálatot.Plussz még a mi laktanyánkban is ők adták a kutyás szolgálatokat.Ennek fügvényében már világos a 99 szolgálat.Állandóan ezzel jampiztak.Súrolótársaim bőven 150 ekkel dobálóztak.:D
15. scheerti — 2009-08-19 12:49
@JoeP:
Aha, már értem. Ott mostanság semmi nincs, Szentgálig már nem lehet elmenni, mert vadaspark van. A torony még áll, de felmenni már nem lehet.
16. 68nyara — 2009-08-19 13:32
@Kisjuhasz: Ez a volt nagysanyi akar leni? (89-ben még az volt) Vagy szemben a hdsgpk?
17. sóskatáska — 2009-08-19 13:36
@Kisjuhasz: szerintem surranótársat akartál irni
18. Turd Ferguson — 2009-08-19 15:01
@sóskatáska:
Szerintem is surranótárs akar az lenni, és nem, mintha lenne jelentősége, de már a kimaradás – eltávozás – szabadság fogalmak is keverednek kissé. :-)
19. 68nyara — 2009-08-19 15:02
Most nézem, van még szolgálatban R-142 szfváron? Mintha kicsit elavult lenne már az. Bár így most nosztalgikus a dolog.
20. Turd Ferguson — 2009-08-19 15:03
@scheerti:
Persze, hogy nem lehet felmenni, mert a fémgyűjtők (biztos az úttörők meg a kisdobosok) begyűjtötték a teljes vas lépcsőszerkezetet. :-(
Amúgy szép helyen van, érdemes lenne kilátót csinálni belőle.
21. 68nyara — 2009-08-19 15:04
@Turd Ferguson: Valószínűleg a 2001-es állománynál már nem volt ez annyira szigorú. Mi még nagyon számontartottuk. A mai napig lóg a sereg egy hét jutiszabival. Soha nem adták ki ténylegesen, csak kihirdették a napiparancsban.
22. JoeP — 2009-08-19 15:28
@Turd Ferguson:
Biztos jól nézne ki a Bakony és a Balaton-felvidék közötti völgyben.:-)
23. tiboru — 2009-08-19 15:56
@sóskatáska:
A „súrolótársat” én is néztem tördelés közben, de ilyenkor a szerkesztő a szerző rabszolgája :-)
Gondoltam: ez olyan helyi szleng lehetett és nem szóltam bele. Szerintem jó így is; ez az alkotói szabadság.
24. scheerti — 2009-08-19 16:34
@Turd Ferguson:
Ja, de úgy emlékszem, hogy nem a fémgyűjtők voltak, legalábbis az elején nem. A második emeletig még fel tudtunk menni, onnan azért vágták ki, mert állítólag féltek, hogy valaki lezuhan. Hogy igaz, vagy sem, azt nem tudom megmondani.
Viszont arra emlékszem, hogy voltak ott régebben tankmakaettek is, fenn a hegyen. Azok tényleg gyorsan eltűntek. De nagyon régen volt, lehet, hogy kiszuperált tankok voltak. Amúgy ha mondd valamit, akkor Tótvázsony mellett van egy kis falu, Hidegkút. Ott volt egy katonai rádióállomás a Recsek-hegyen. Na, azt tényleg hamar szétkapták. Meg a Kis-Moszkvát is.
25. Baluka04 — 2009-08-20 08:51
Valaki vílágítson meg, mi az a Kis-Moszkva?
Én Zsomogyban voltam katona ott meg ilyesmi ismeretlen volt.
Csak a Kaszó van meg mint a fejesek vadászháza.
26. Szalacsi_Dezső — 2009-08-20 09:37
@Baluka04:
Én Zegen voltam, de jártunk arra felé. Talán a Polgárdi mellett lévő szovjet „kisváros”, ami laktanyából, meg lakótelepből állt. Ciril betűs feliratú boltokkal, iskolával a tisztek gyerekeinek.
És volt Várpalota, Márkó környékén a Bakonyban egy hatalmas szovjet gyakorlótér minden finomsággal, harckocsi lőtértől kezdve, több száz négyzetkilométeren. Ott voltunk egyszer gyakorlaton, tiszta II. világháborús körülményeket teremtettek nekünk. Négy páncélos és a kutya fíling volt.
Ha nem jól asszociáltam a Kis Moszkvára, akkor javítsatok ki, legalább én is megtudom.
27. Szalacsi_Dezső — 2009-08-20 09:40
@ZöPö (inda):
Nekem is van tápos leszerelős-konfliktusos sztorim, majd megírom.
28. Szalacsi_Dezső — 2009-08-20 09:41
@ZöPö (inda):
Bár nekem volt centim, fasza kis réz kézigránátos kulcstartóra szerelve. Valahun talán még meg is van.
29. JoeP — 2009-08-20 10:31
@Baluka04:
Pedig nem kell hozzá túl sok fantázia. Akárhol volt egy kurva nagy orosz laktanya, jó eséllyel Kis Moszkvának hívták.
30. dozark — 2009-08-20 14:06
@JoeP: Azért ennél bővebb a dolog, nem ennyire általános. Ez egy viszonylag jó összefoglaló.
http://www.naplo-online.hu/hetvege/20090214_kis_moszkva__nagy_gond
31. scheerti — 2009-08-20 14:36
@dozark:
Így van, itt konkrétan azért hívták Kis-Moszkvának, mert nem volt neve. Sehol. Na jó, a szovjet térképeken talán. De azt senki nem tudta, hogy ott mit tartanak, a magyarok közül is csak nagyon-nagyon kevesen.
32. JoeP — 2009-08-20 14:58
@dozark: A lényeg a jelzőben van. Például Kunmadarason is volt egy hasonló bazi nagy orosz laktanya (ott azóta bizonyítottan is kiderült, hogy tényleg volt a bunkerben atomfegyver) – és azt is emlegették így a berekfürdői unokatesóim.
A tótvázsonyi Kis-Moszkvát meg nem kell bemutatni, hat évig éltem a cikkben is említett Úrkút községben.
33. dozark — 2009-08-20 15:21
@JoeP: Nyilván nem fölényeskedni akartam, pláne egy közelben lakóval, de ha elhangzik a Kis-Moszkva kifejezés, akkor aki ismerte, hallotta, az többségében erre gondol. Valószínű voltak pót Kis-Moszkvák, kisebb ismertséggel, helyi szinten.
34. klapperes — 2010-05-06 13:59
@68nyara: Nem, hanem az Alba laktanya, 89-ben még talán az volt a Münnich(?). A sztori leírása (mármint a Pokol, Föld, Mennyország) ismerős, én is ott voltam, igaz pokolbeliként (2001.február-augusztus). Akkor volt a nagy kiszúrás az öregjeinkkel, hogy az őrparancsnokok nem tőlük (2000. augusztusi vonulás) kerültek ki, hanem tőlünk novemberiektől. Az augusztusiak mikor ők kezdték el adni az őrséget tényleg tik-takban jártak, s a amikor mi kezdtük el adni az őrséget, akkor lett kicsit lazább a helyzet. Sokkal nem lett jobb, mert hiába voltunk többen, rengeteg „gyenguszkirály” volt köztük.
RSS feed for comments on this post. TrackBack URL
Szólj hozzá
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.